V sklopu pouka in razrednih ur smo v februarju in marcu med učenci predmetne stopnje izvedli delavnice po metodi svetovne kavarne. Gre za strukturiran pogovorni postopek, ki spodbuja sodelovalno učenje, izmenjavo idej in kritično razmišljanje. Ta metoda ni le učni pripomoček, temveč pomemben korak k aktivni participaciji učencev, kar prispeva k razvoju njihove državljanske zavesti n hkrati odraža ključne vrednote programa Erasmus+, kot so vključenost, demokratičnost, solidarnost in medkulturno razumevanje. Običajno poteka v več etapah, v katerih udeleženci krožijo po omizjih ter se pogovarjajo na podlagi izhodiščnih vprašanj, v sproščenem ter ustvarjalnem vzdušju – zato se tudi imenuje kavarna.
Metoda Svetovna kavarna učence postavlja v središče učnega procesa – spodbuja jih k samostojnemu izražanju, poslušanju in spoštovanju različnih mnenj. Namesto pasivnih prejemnikov informacij postanejo aktivni soustvarjalci znanja, kar krepi njihovo sposobnost sodelovanja in argumentiranja. Hkrati se učijo kulture dialoga, ki je osnova za uspešno demokratično delovanje v šoli in širši družbi.
Pri sami šolski uri smo učence razdelili v štiri manjše skupine, kjer so razpravljali o naslednjih temah:
– razrednih urah,
– medvrstniškem povezovanju,
– počutju v oddelku in na šoli,
– fizičnem prostoru.
Vsako omizje je imelo moderatorja, ki je usmerjal pogovor. Učenci so v skupinah aktivno razpravljali, zapisovali ključne ugotovitve in se nato preselili k novi temi, kjer so nadgrajevali ideje prejšnjih skupin. Sledila je zaključna refleksija, v kateri so moderatorji predstavili ugotovitve, učenci pa so lahko delili dodatne razmisleke. Njihova razmišljanja so pomembna iztočnica za nadaljnje delo na ciljih šole.
Z vključevanjem v tovrstne dejavnosti učenci pridobivajo kompetence in vrednote, ki so pomembne za demokratično družbo. Naučijo se:
– izražati svoja mnenja na spoštljiv način,
– poslušati druge in upoštevati mnenja drugih ter s tem spoznavajo pomen strpnosti in
sodelovanja,
– konstruktivno prispevati k skupnim idejam in ciljem,
– krepiti kulturo dialoga,
– prepoznavati svojo vlogo v družbi in aktivno sodelovati pri njenem oblikovanju.
Metoda svetovna kavarna se je izkazala za odličen način krepitve aktivne participacije in odgovornega državljanstva, saj učence spodbuja k kritičnemu mišljenju, sodelovanju in vključevanju v družbene razprave. S tem učence opremljamo z veščinami, ki so ključne za njihovo vlogo v demokratični družbi.